تاریخ انتشار: ۱۵:۲۷ - ۰۹ شهريور ۱۴۰۳
تعداد نظرات: ۱۸ نظر
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد:

داستان فیلم جنگجوی صحرا درباره چیست؟| جنجال فیلم سعودی درباره شاهان ساسانی

جنگجوی صحرا را می‌توان آخرین تلاش عربستان سعودی برای ورود به بازار جهانی سینما دانست. فیلمی مناقشه برانگیز که در راستای جنگ تبلیغاتی علیه ایران ساخته شده است.

نقد فیلم جنگجوی صحرا | جنجال فیلم سعودی درباره شاهان ساسانی

رویداد۲۴| مازیار وکیلی: رقابت ایدئولوژیک پیدا و پنهان ایران و عربستان هر روز دارد ابعاد تازه‌ای پیدا می‌کند. حتی پس از برقرای مجدد روابط دیپلماتیک میان دو کشور عربستان تلاش می‌کند با سرمایه‌گذاری در عرصه‌هایی مانند ورزش و سینما علیه ایران جنگ تبلیغاتی به راه بی‌اندازد. در سال‌های اخیر عربستان سعودی به موازات فوتبال بر روی صنعت سینما هم سرمایه گذاری‌های کلانی انجام داده است.

حتی محمد بن سلمان برای جذب توریست و سرمایه گذار خارجی حاضر شده از برخی قوانین تاریخی حاکم در عربستان چشم پوشی و به نفع جذب سرمایه این قوانین را لغو نماید. جنگجوی صحرا را می‌توان آخرین تلاش عربستان سعودی برای ورود به بازار جهانی سینما دانست. فیلمی مناقشه برانگیز که در راستای جنگ تبلیغاتی علیه ایران ساخته شده است. تهیه و تولید جنگجوی صحرا برای دولت عربستان ۱۵۰ میلیون دلار آب خورده است. بودجه‌ای که می‌تواند به این فیلم ابعادی عظیم و غول آسا ببخشد و آن را در کنار بزرگ‌ترین اکشن‌های سینمای آمریکا قرار دهد.

داستان فیلم جنگجوی صحرا چیست؟

اما داستان جنگجوی صحرا درباره چیست؟ داستان جنگجوی صحرا در قرن هفتم میلادی و در زمان حاکمیت پادشاهی ساسانی در ایران اتفاق می‌اُفتد. در این فیلم خسرو پرویز از نعمان سوم می‌خواهد دخترش هند را در اختیار او بگذارد. بعد از مخالفت نعمان سوم، خسرو پرویز دستور قتل آن‌ها را صادر می‌کند. اما هند با متحد کردن قبایل عربستانی شکست سختی را در جنگ ذی قار بر خسرو پرویز و حکومت ساسانی تحمیل می‌کند. عربستانی‌ها اعتقاد دارند این جنگ برای همیشه چهره منطقه خاورمیانه را تغییر داد و زمینه سقوط امپراطوری ساسانی را فراهم آورد.

کارگردانی جنگجوی صحرا به عهده روپرت وایت است که پیش از کارگردانی جنگجوی صحرا فیلم‌هایی مانند ظهور سیاره میمون‌ها و ایالت محبوس را ساخته است. فیلمبرداری جنگجوی صحرا در سال ۲۰۲۱ و در صحرای نئوم عربستان آغاز شد و تا فوریه ۲۰۲۲ ادامه داشت. منتقدان سینما این فیلم را نقطه عطفی در صنعت سینمای نوپای عربستان می‌دانند که می‌تواند این کشور را به بازار جهانی سینما متصل کند. یکی از شایعاتی که بسیار مورد توجه کاربران ایرانی قرار گرفت احتمال حضور و بازی ویکا آسایش در این فیلم بود. در فضای مجازی شایعه شده بود که آسایش قرار است نقش ماریا همسر خسرو پرویز را بازی کند.

چرا جنگجوی صحرا جنجالی شد؟

شایعه‌ای که اعتراضات زیادی را برانگیخت و البته خیلی زود از سوی خود ویشکا آسایش تکذیب شد. نبرد ذی قار نبرد بسیار معروفی است. بسیاری از مورخان این نبرد را زمینه ساز فتوحات بعدی اعراب به شمار می‌آورند. بسیاری از منتقدان سینما و مورخان، اما نقد‌های زیادی به خط اصلی قصه جنگجوی صحرا وارد کرده‌اند. بسیاری از مورخان اعتقاد دارند جنگ ذی قار نه به خاطر پیشنهاد بی‌شرمانه خسرو پرویز به نعمان که به دلایل دیگری اتفاق اُفتاده است.

نقد فیلم جنگجوی صحرا | جنجال فیلم سعودی درباره شاهان ساسانی

برخی از مورخان اعتقاد دارند نبرد ذی قار یک جنگ در داخل مرز‌های ایران بوده و ارتباط چندانی با سرزمین عربستان ندارد. عده‌ای دیگر دلیل وقوع این جنگ را مسیحی شدن نعمان سوم می‌دانند که برای خسرو پرویز یک خطر بالقوه به حساب می‌آمد چرا که باعث نزدیکی هر چه بیشتر او به رومیان که دشمن اصلی خسرو پرویز بودند می‌شد. اما دلیل سوم دیگری را هم برای این جنگ ذکر می‌کنند. ظاهراً نعمان سوم به عنوان پادشاه زیردست خسرو پرویز اسلحه‌های زیاد‌ی جمع آوری و ذخیره می‌کند و زمانی که خسرو پرویز از او می‌خواهد این اسلحه‌ها را تحویل دهد با امتناع نعمان روبه رو می‌شود و همین موضوع زمینه را برای وقوع جنگ ذی قار فراهم می‌کند. این که چرا عربستان سعودی برای تولید فیلم سراغ چنین داستانی رفته می‌تواند سوال خوبی باشد.

به نظر می‌رسد هدف اصلی عربستان از ساخت این فیلم قدرت نمایی در برابر رقبای منطقه‌ای باشد. عربستان سعودی با سرمایه گذاری سال‌های اخیرش در صنعت سرگرمی از جمله فوتبال و سینما می‌خواهد به لحاظ معنوی هم خود را قدرت اول منطقه نشان دهد. از طرف دیگر ساخت فیلم درباره این نبرد می‌تواند غرور ملی عربستانی‌ها را احیا و آن‌ها را برتر از مهم‌ترین رقیب‌شان یعنی ایرانیان نشان دهد و سوم این که می‌تواند زمینه را برای اتصال این کشور به بازار جهانی سینما فراهم کند.

نقد فیلم جنگجوی صحرا | جنجال فیلم سعودی درباره شاهان ساسانی

به نظر می‌رسد جنگجوی صحرا واکنش زیادی را میان ایرانیان و کاربران فضای مجازی ایجاد کند خصوصاً آن که طبق شنیده‌ها خسرو پرویز در این فیلم فردی خرافی و متحجر تصویر شده است. البته بعید به نظر می‌رسد جنگجوی صحرا به اندازه فیلم ۳۰۰ توهین آمیز باشد، اما می‌تواند غرور ملی ایرانیان را جریحه دار کند. حقیقت ماجرا هم این است که مسئولان فرهنگی کشور خواب هستند و حواسشان نیست که کمترین خسارت ساخت فیلم‌هایی مانند جنگجوی صحرا آسیب به غرور ملی ایرانیان است. آیا مسئولان فرهنگی ایران پاسخی فرهنگی برای این اقدامات عربستان سعودی آماده کرده‌اند؟ بسیار بعید است اینطور باشد و شواهد و قرائن نشان می‌دهد مسئولین فرهنگی ایران برنامه‌ای برای پاسخ به این موضوع نداشته باشند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: سینمای جهان
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱۸
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۴۹ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۹
2
18
هر چیزی که با ملیت وملی بودن ایرانیان مرتبط باشد مانند غرور ملی ،منافع ملی و.... برای مسئولین کشور اهمیتی ندارد آنها چیزهای دیگری برایشان مهم است که بعضاً ضد منافع ملیست
پاسخ ها
مصطفی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۷ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۰
حرف بیخود نزن نژادپرستی و ملی گرایی احمقانه و رژیم منقرض شده ساسانی سودی به حال ما ندارد
ناشناس
|
Netherlands
|
۱۸:۲۹ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۹
3
6
خاندان لخمی در حاشیه سواحل شرقی صحرای عرب در کنار خلیج و جنوب عراق فعلی حکمرانی میکردند اکثرا عربهای این منطقه در حال بادیه نشین و اشتر چران و بز چران بودند. آنها اسب را بعنوان خدا پرستش میکردند. و خراج گذار دولت ساسانی بودند.
عربستان چگونه مدعی قلمروی خاندان لخمی شده. که در هنگام حملات عربهای مسلمان به قلمروی خودمختار لخمی به جنگ با انها و دفاع از قلمروی خود پرداخته بود.؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۹ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۰
سکوت
چرت نگو. اون موقع اتفاقاً برخی از مردم اون منطقه‌ مسلمان شده بودند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۰۱ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۰
نخیر سال بعثت و مسیر دعوت پیامبر رو ببین
مردم اون منطقه‌ عرب اکثراً کافر بودن و بین شون مسلمان نبوده است. ظاهرشون تو فیلم هم داد می‌زنه که نشانی از اسلام ندارند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۳۲ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۹
4
15
وقتی ما مشغول گرفتن زن و دختر خودمون تو خیابون هستیم وقت نداریم به اعتبار جهانی و اقتصاد و روابط دیپلماتیک و هزارویک مسئله حیاتی مثل وضعیت منابع طبیعی و اب برسیم. بایدم اونها برامون شاخ و شونه بکشن. قدرت نرم عربستان بعد از قدرت سخت داره خطرناک میشه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۴۲ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۹
0
17
أز رفتارهاي پادشاه کنونی ایران میشود حدث زد که پادشاهان گذشته اش چگونه بوده اند ! مردم دارو ندارند طرف خرج فلسطین را واجب کرده و در تریبون‌ها با صدای بلند اعلام می کند که از فلسطین حمایت می کنیم خب خسرو پرویز بیشتر ازاین و بدتر از این عمل کرده؟ پس همینه که هه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۸ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۰
شما حدس رو درست بنویس کافیه
رژیم ساسانی ظالم و فاسد و مشرک و آلوده بود باید نابود می‌شد
ناشناس
| Luxembourg |
۱۷:۴۳ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۳
۱۵:۵۸ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۰
کاربر عرزشی شما مواظب زبانت باش.
ناشناس
|
Canada
|
۰۶:۱۵ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۰
0
9
ما در مملکتی نفس میکشیم که حضرات با افتخار پرچم بیگانه رو به دوش میکشند ؛ برای این جماعت معلوم الحال ضد ایران و ایرانی از کدام ملیت و هویت و فرهنگ و غرور ملی باید گفت؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۹ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۰
5
0
خب جنگ رو پیروز بودن باید هم فیلمش رو بسازن دیگه
اتفاقاً ساخت فیلم از نابودی رژیم آلوده کافر مرتد ساسانی بسیار خوب و هیجان انگیز است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۰ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۰
4
1
رژیم ساسانی و بیزانس به راحتی منقرض و نابود شدن
این نشان می‌دهد که خانه عنکبوت چه قدر سست و بی بنیان است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۴۵ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۱
5
0
سلسله ساسانی بسیار روش استبدادی داشته و خواست مردم و رفاه انان‌پشیزی ارزش برای شاهان ساسانی اهمیت نداشته است و حتی ان ته مانده اهمیت به مردم و مجلس مهستان که یادگار دوره سلوکیان و اشکانی بود در دوره ساسانی از بین رفت . در مقابل اعراب در اوج شکوفایی فرهنگی بودند و چند فرهنگی و شعر و شادی بخش بزرگی از زندگی و فرهنگ اعراب را در ان دوره تشکیل می داد که با فرهنگ عبوس زرتشتی و استبداد ساسانی و نادیده گرفتن کلی مردم و جنگها و ویرانی های بزرگ با حکومت رم شرقی ، به هیچ وجه قابل مقایسه نبود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۹ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۳
0
2
کدام مسئول فرهنگی ایرانی؟ وقتی صدا وسیما پراست از فیلم های تاریخی شاهان کره ولی انگار ساختن یک فیلم از شاهان ساسانی وهخامنشی جرم است انتظار دارید غربی ها 300 را نسازند؟ ووقتی در جواب 300 فیلمی را نساختید انتظار دارید اعراب جنگجوی صحرا را نسازند؟ وقتی بطور غیرمستقیم توسط مسئولین ایرانی طوری وانمود می شود که انگار ما قبل از ورود اسلام اصلا تاریخ نداشتیم یا سراسر دوران هخامنشی واشکانی وساسانی فقط ظلم ووحشت شاهان بود پس مگر فیلم 300 دارد چه چیز دیگری رانشان می دهد که به آن انتقاد می کنید ؟ مگر برداشت مسئولین حکومتی ایران از خشایارشا غیر از آنچیزی است که فیلم 300 نشان می دهد؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۴۷ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۴
1
1
فیلم 300 تقریباً ساختارش همانند واقعیت بود
یونان فاسد و منحرف بود درست ولی رژیم هخامنش هم بیمار و آلوده و مهاجم بود
جانم فدای کوروش
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۴۴ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۹
0
1
واقعا خیلی متاسفم فعلا توی کشور آدم هایی هستن که دست از غریبه پرستی بر نداشتن.شما ها چرا انقدر بی سوادین برید بخونید،مطالعه کنید.زمانی که اعراب از روی جهل زنان و دخترانشون رو می کشتند پارس ها بر جهان حکومت می کردند.زمانی که پیامبر به بعثت رسید ما ۲۵۰۰سال بود که دین داشتیم از مسلمونای امروزی بهتر بودیم
به جناب ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۳۳ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۳
0
0
فکر نمیکنی بجای اینکه مسئولین ضد ایران و ایرانی و غیره باشن این شما فاشیست های ایرانی هستید که ضد عرب و ضد تُرک و ضد اسلام هستید ؟!
نمیخوام از دولت و مسئولین دفاع کنم ولی برفرض هم که حرفتو قبول کنیم و مسئولین واقعاً ضد ایران و ایرانی باشن، فکر نمی کنی این رفتار مسیولین نتیجه فاشیسم نفرت پراکن و نفرت انگیز فاشیست های ایرانشهری و پانفارس و سلطنت طلب باشه؟!
اگه مسئولین ضد ایران و ایرانی باشن خیلی بده ولی اگه فاشیست های ایرانشهری و پانفارس و سلطنت طلبان چاقوکش رضاپالانی اسلام ستیز و تُرک ستیز و عرب ستیز باشن اصلاً اشکالی نداره
به نظرم اگه مسئولین ایران هیچ جوابی به فیلم هایی نظیر سیصد و جنگجوی صحرا نمیدن یکی از مهمترین دلایلش وجود جریان فاشیستی و ضدبشری آریایی در کشور هست ، چون هرگونه جواب متقابل (در قالب فیلم و...)باعث تقویت این جریان نفرت پراکن و نفرت انگیز میشه ، این دیگه سالها مشخص شده که تقریبا همه کسایی که به اقوام ایرانی غیر فارس زبان و غیر آریایی نظیر عربها و ترکهای آذربایجانی و کردها و حتی دین اسلام توهین و فحاشی و هتاکی میکنن کسایی هستن که وابسته به جریان فاشیستی و ضدبشری موسوم به ایرانشهری و باستانگرا و پهلوی گرا هستن
معین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۰ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۳
0
0
زشیر شتر خوردن و سوسمار عرب را به جایی رسیدست کار ...که تاج کیانی کند آرزو ...تفو بر تو ای چرخ گردون تفو .
نظرات شما
پیشخوان